دانلود تحقیق درمورد سالك

دانلود تحقیق درمورد سالك

0 1.5k
دانلود تحقیق درمورد سالك

با دانلود تحقیق در مورد سالك در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق سالك را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق سالك ادامه مطالب را بخوانید.

نام فایل:تحقیق در مورد سالك

فرمت فایل:word و قابل ویرایش

تعداد صفحات فایل:6 صفحه

قسمتی از فایل:سالك بیماری عفونی پوستی بدون درد و تب است كه ضایعه آن حدود یك سال طول می كشد و سپس بهبود می یابد، و جای زخم بر جای می گذارد.این بیماری از دیر باز در كشور ما به صورت بومی وجود داشته ودر بسیاری از مناطق استان خراسان نیز مشاهده می گردد. عامل ایجاد سالك لیشمانیا نامیده می شود كه یك موجود تك سلولی است. (جزء باكتریها نیست.) لیشمانیا در بدن موش زندگی می كند. یك نوع پشه بسیار كوچك به نام پشه خاكی موش را می گزند و این انگل وارد بدن پشه می شود. این پشه كوچك كه قدرت پرواز زیادی هم ندارد چنانچه شخصی را نیش بزند، این موجود تك سلولی یعنی لیشمانیا وارد پوست شخص شده و بیماری سالك را به وجود می آورد. سالك بدو صورت خشك و مرطوب دیده می شود. طول پشه خاكی حدود 3-2 میلی متر است.بنابراین از توری های با قطر بیش از یك میلی متر عبور می كند.پشه پروازهای كوتاه داشته وحداكثر تا ارتفاع 2-1 متر بصورت جهشی پروازمی كند.بیشترین فعالیت پشه هنگام غروب وبعد ازان بوده كه از خون انسان وسایرحیوانات وخصوصا زخم های سالكی تغذیه می كند وپس از حدودیك هفته می تواندعامل بیماری را به دیگری انتقال دهد.بیشترین انتقال در فصول گرم سال صورت می گیرد.
انواع سالك

سالك خشك یا نوع شهری در بهار و اوایل تابستان شیوع دارد. ابتدا محل گزش پشه خاكی، بصورت یك برجستگی كوچك روی پوست است ولی بعدا“بصورت زخم در آمده كه قطر آن به چند سانتیمتر هم ممكن است برسد. پس از حدود یك سال این ضایعه خوب شده و جای زخم (جای سالك) از خود به یادگار می گذارد. چون پشه خاكی بیشتر صورت و دستها را كه در معرض اوست نیش می زند. محل سالك بیشتر در این مناطق است. مخزن بیماری در نوع شهری انسان است وسگ نیز بطور اتفاقی مبتلا ومی تواند به عنوان مخزن عمل نماید.
در نوع روستایی یا سالك مرطوب محل ضایعه بیشتر در اندامها است و ضایعه پوستی ترشح زیادی دارد و سطح آن خشك نیست. البته سالك انواع مختلف دیگری هم دارد. اگر كسی سالك مرطوب گرفت پس از بهبودی فقط مصونیت به سالك مرطوب و سالك خشك پیدا می كند ولی چنانچه سالك خشك گرفت. پس از بهبودی فقط مصونیت به سالك خشك دارد. مخزن اصلی بیماری سالك روستایی جوندگان از جمله موشهای صحرایی می باشند.
نظری بر آمارهای موجود
بیماریهای مشترك بین انسان و دام، از جمله تب مالت و سالك، در سالهای اخیر روند رو به رشدی داشته است.
دكتر بدخشان هوشمند، می گوید:در سال 82 آنچه از طریق سیستم دولتی گزارش شد، رقم 21 هزار نفر برای مبتلایان به تب مالت در سراسر كشور بود كه در سال 83 این رقم به 25 هزار نفر رسید و در طول یك سال چهار هزار نفر افزایش بیماری را شاهد بوده ایم

6,000 تومان